hellofromtheotherside.reismee.nl

Laatste weken Nieuw Zeeland

Het is een tijdje geleden dat we onze vorige blog hebben geschreven dus we zullen het houden bij de belangrijkste momenten (maar we garanderen niks!)

22 september hebben we een walvistour gedaan in Kaikoura. Met een bootje mee de zee op om walvissen te zoeken. Amber had gelukkig voorzorgsmaatregelen getroffen en zat dus lekker suf aan boord onder invloed van reispilletjes. We hebben vier spermwhales (of in het Nederlands, potvissen), een groepje dolfijnen, wat albatrossen en zeeleeuwen gespot.
Dit was onze laatste bestemming aan de oostkust en zijn daarna naar het ruige westen gereden. En mooi was het zeker! Rijden door de bergen over smalle weggetjes, dat links rijden hebben we helemaal onder de knie!
In Hokitika zijn we de 23e naar een klein museum geweest waar we onze eerste (en enige) kiwi hebben gezien! In het donker, dus helaas hebben we er geen foto's van. Verder was er nog een groot aquarium met eels (aalen) en waren we op tijd voor de voedershow en mocht Amber het voeren zelfs overnemen van de verzorger. Helemaal gelukkig, dat snap je wel. Verder was het een licht aftands museum en hadden we er niet zoveel te zoeken.
'S Avonds hebben we heerlijk op de pier van onze campings gedineerd en konden we romantisch genieten van de zonsondergang.
De 24e zijn we doorgereden naar de Franz Josef Glacier. Een grote gletsjer tussen de bergen waar we door een wandeling bij in de buurt bij konden komen. Helaas is een groot deel van de gletsjer al gesmolten en moesten we op een afstand van 700 meter het ijs bekijken.
Het diner van de vorige avond bij zonsondergang was ons zo goed bevallen, dat we het deze avond weer wilden herhalen. Een race tegen de klok om op tijd het eten klaar te krijgen. Dat werd rennen met de stoeltjes naar het strand waar we, met bord en al, erachter kwamen dat de zon achter de wolken was verdwenen. Dag zonsondergang!
De 25e zijn we naar de Fox Glacier gereden en hebben we er een mooie wandeling gemaakt. Daarna zijn we doorgereden richting Queenstown. 'S Avonds ons eerste kampvuur gemaakt. Gelukkig heeft Amber bij de scouting gezeten!
De 26e was het tijd om Queenstown te bezoeken, de adrenalinehoofdstad van Nieuw Zeeland! Daar hebben we voor die middag direct de Nevis Swing (staan wel filmpjes van op YouTube) geboekt. Een grote schommel in een soort van kloof inclusief een korte vrije val. De zenuwen begonnen toch wel te komen toen een Chinees voor ons bijna terugkrabbelde toen hij op het punt stond om te springen.. maar.. We hebben het gedaan en het was ontzettend gaaf! En het was ook zo voorbij, helaas.
Die middag in Queenstown nog een Fergburger gegeten (volgens de CNN, BBC en de Lonely Planet de beste burger ter wereld). En lekker dat ie was..!
De dagen erna zijn we naar Fiordland gereden, een natuurgebied in het zuidwesten van Nieuw Zeeland, vooral bekend om de fjorden. Daar hebben we Milford Sound bezocht, maar helaas konden we niet heel erg dichtbij de fjorden komen want dat kon alleen per boot (en daar was Amber wel een beetje klaar mee). Gelukkig was het hele gebied ontzettend mooi en zijn we dus niet voor niets gekomen!
Volgende stop was Lake Pukaki bij Mt. Cook. Een ontzettend mooi blauw meer met uitzicht op de bergen. Bij Mt. Cook een mooie wandeling gemaakt met als eindstop een meertje tussen de bergen waar nog afgebrokkelde stukken ijs in dreven. Daarna door naar Lake Tekapo maar dat was een stuk toeristischer dan het andere meer. We hadden gehoord dat de sterrenhemel daar zo mooi is dat mensen ervan beginnen te huilen. Bij ons was het bewolkt, inderdaad om te huilen.
Daarna op naar Christchurch en ondertussen de Book Barn bezocht. Een oude loods vol met tweedehands boeken dus we hebben allebei even onze slag geslagen!
4 oktober hebben we een dagje in Christchurch doorgebracht, waar we nog veel zagen van de verwoesting die de aardbeving in 2011 heeft achtergelaten. Meer dan we eigenlijk verwacht hadden. De volgende dag de auto ingeleverd, nadat we die even een grondige schoonmaakbeurt hebben gegeven! Heel emotioneel natuurlijk allemaal. 'S avonds geslapen in een hostel met onze Duitse roommates. Was erg gezellig en bleken grote fan van Sylvie Meis en de frikandel speciaal te zijn. Waar we in Nederland wel niet trots op mogen zijn!
6 oktober hebben we nog even geskyped met onze vriendinnetjes, heel hard gelachen en wat moeten we toch zonder onze techneut Leon! Nog even koffie gedronken bij de Lucky Cup en deze heeft ons heel veel geluk gebracht! Toen we in gingen checken vroeg de stewardess of we ook in de businessclass mee wil reizen. Daar hebben we natuurlijk voor bedankt.. Nee tuurlijk niet, uiteraard zeiden we jaaaa!!
Het was helemaal GEWELDIG. Champagne bij binnenkomst en direct een lekkere cocktail van de kaart besteld. Zo'n kans moet je natuurlijk niet laten lopen! De beentjes konden languit gestrekt. Ook was er een massagefunctie, waar Iris zeer van onder de indruk was! Zelfs het eten was lekker. Helemaal niet meer in backpackstijl natuurlijk. De vlucht duurde ook veel te kort. We willen niets anders meer dan businessclass!
Inmiddels hebben we Sydney verkend en een stadstour gedaan met een gids. Erg leuk en kijken er naar uit om in december weer in Sydney terug te komen!
Morgen (8 oktober) halen we onze auto op en begint het rijden weer.
Groetjes uit Oz!

Ingridzwien@home.nl

Goedemorgen, het was weer leuk om te lezen!! Ik heb het filmpje gezien met de schommel en het leek mij ook wel super gaaf!!!! Stoer dat jullie het gedaan hebben!! Heel veel plezier in Australie!! XXX

Nelleke

Dank voor deze update! Groetjes en veel plezier!

Opa Jan

Geweldig meiden geniet ervan mooie film stoer hoor. Wij zijn trots op jullie.

David

Wow, lef hoor die schommel! Kicken zeker. En dan ook nog eens businessclass vliegen. Tof avontuur weer! Veel plezier weer en tot de volgende lap tekst :)