hellofromtheotherside.reismee.nl

Eerste weken in Australië

Hello from the other side!

Het is een tijdje geleden, maar hier is weer een updatetje van ons!
Op 8 oktober hebben we onze auto opgehaald bij Jucy. Bij aankomst bleek dat de auto die we geboekt hadden, de Jucy Grande met 'penthouse', uit de running gehaald werd. Daardoor boden ze ons een gratis upgrade aan, namelijk de Jucy Condo! Deze auto is een stuk ruimer dan de Grande en we hoeven niet uit de auto om naar bed te gaan, wel zo handig! Het enige probleem was dat de dieselvariant nog naar de garage moest om een barst in de voorruit te vervangen. We hebben voor de eerste week een oudere variant mee gekregen en konden daarna de diesel ophalen. Het was voor ons geen probleem, want we wilden de eerste week naar de Blue Mountains, deze liggen vlakbij Sydney. De eerste nacht is prima bevallen, wat een ruimte in vergelijking met de Spaceship! Heerlijk!
9 oktober hebben we een hele mooie wandeling gemaakt bij de Blue Mountains. Er ligt echt een blauwe gloed over de eucalyptusbossen! Heel bijzonder! Tijdens de wandeling kwamen we ook langs de beroemde Three Sisters. Deze drie rotsen zijn van bijzondere waarde voor de Aboriginals. We moesten hier wel erg wennen aan alle toeristen. Er waren vooral veel Chinezen, die bij ons kwamen zitten en foto's gingen maken van ons en onze lunch. Na de Blue Mountains zijn we verder het binnenland in gereden en de dorpjes Bathurst (Iris noemt het standaard Bratwurst), Orange en Cowra bezocht.
12 oktober hebben we onze nieuwe dieselcamper opgehaald, die we Joes hebben genoemd. Wat zijn we blij met iets meer power, we zien nergens meer als een berg tegenop (haha). We hebben de eerste avond gelijk de champagne geopend!
De dagen erna zijn we rustig richting Melbourne gereden. Eerst richting Nowra, waar we onze eerste levende kangoeroe gespot hebben, toen door maar Jervis Bay, met een ontzettend mooi wit strand. Door via Batemans Bay, Eden, Bairnsdale, Foster, Philip Island en als laatste tussenstop Williamstown. Veel diertjes gezien (pelikanen, kookaburra's, koala's) en in Wilsons Promontory National Park bijna een emu aangereden. De locals hier zijn ontzettend enthousiast en komen graag een praatje maken, waarna wij weer voorzien zijn van de beste tips! Ondertussen was Amber ook nog jarig en had Iris Joes voorzien van slingers en ballonnen! Daarnaast moeten we ons onderweg ook nog eens zien te douchen.. Laten we zeggen dat we pro's zijn geworden in het wassen van ons haar in de afwasbak!
De 19e kwamen we aan in Melbourne en, zwervers als we zijn, hebben we de auto op een gratis parkeerplaats in het midden van een woonwijk gestald. Joes viel natuurlijk wel op.. De volgende dag Melbourne bezocht, wat souveniertjes ingeslagen en de Eureka Skytower opgeweest voor wat mooie foto's! Wel fijn om weer in een grotere stad te zijn na wat slaperige plaatsjes.
Hierna was het tijd om richting Adelaide te rijden. We wilden de Great Ocean Road rijden, een mooie kustweg. Maar de dag dat we daaraan wilden beginnen regende het zo hard dat we dat nog even uit wilden stellen. Het werd vervolgens een filmdagje en we zijn naar de bios gegaan om The Girl on the Train te kijken. 'S avonds zijn we nog uiteten geweest voor de verjaardag van Amber.
De 21e was het tijd om aan de Great Ocean Road te beginnen en hebben we de Twelve Apostles en wat andere uitzichten bezocht en wederom, wat een toeristen! Maar het was wel erg mooi! Op de camping hebben we geoefend met de boemerang, wat toch meer op speerwerpen leek. Hij kwam wel terug, maar we moesten 'm wel eerst ophalen. Gelukkig hebben we er een reserve! Conclusie: we moeten nog even oefenen.
Vandaag (25 oktober) zijn we aangekomen in Adelaide. We hebben de Central Market bezocht en daarna gebruik gemaakt van de free bikes! Free bikes, hoe Hollands wil je het hebben? Maar wel veilig met een helmpje op!
Tijdens het schrijven van de blog hadden we nog even een spannend moment. Iris begon ineens te gillen en kon niks zinnigs meer uitbrengen. Het bleek om een enorme spin te gaan, en dan echt, ECHT groot. Voordat we 'm konden vangen moesten we eerst onze hartslag tot normaalwaarde brengen. Dit ging gepaard met verwoede discussies over de taakverdeling (wie zet het kopje op de spin, wie schuift het blaadje, wie doet de deur open etc.), echt heel vrouwelijk. Hij loopt ondertussen weer vrij rond en wie weet heeft hij ondertussen alweer een plekje gevonden in de camper. Maar hij was echt, ECHT groot.
Op dit moment zijn we in Port Augusta en de komende dagen/weken gaan we de outback in richting Alice Springs en daarna Darwin, de volgende blog kan nog even duren! En ja mam, we nemen genoeg water mee. (En ja Iris, ook iets tegen de spinnen.)

Mam

Mooi verhaal weer!
En wat zijn jullie toch verstandig!
X

Opa Jan

Tjonge, jonge,jonge wat een verhaal, genieten hoor, fijn dat jullie on the run zijn.

Wij zijn jaloers,
MariJan

Theo

Hebben jullie nog een foto gemaakt van die spin?

Nelleke

Ik heb weer van jullie verhaal genoten! Take care and enjoy! En pas op voor spinnen ;-)

Oma

Het blijft toch heel bijzonder, al die avonturen

Annet

Heerlijk om jullie belevenissen te lezen, succes met het vervolg!

Yvonne

Wat maken jullie toch ontzettend veel mee. Heel leuk om te lezen. Veel plezier nog in down under :-)

ine leusman

geweldig wat ik allemaal gelezen heb. Jullie doen allemaal zulke leuke avontuurlijke dingen en de natuur is daar zo mooi. veel groeten Ine