hellofromtheotherside.reismee.nl

Door de outback/ richting de kust

Hoi lieve lezers!

De vorige blog is gestopt toen we de outback ingingen, inmiddels zijn we veilig en wel aan de oostkust van Australie!
Voordat we de outback in gingen, hebben we even goed ingeslagen bij de Aldi. Onze auto zat vol met water, brood, wijn, chips en chocola. Daarna nog even de Spotify lijstjes bijwerken en we zijn ready to go!
Vrij snel na het laatste stadje zijn we in niemandsland. Heel af en toe komt er een road train voorbij (een vrachtwagen met tenminste 3 opleggers), maar verder is het stil op de weg. 27 oktober bereiken we Coober Pedy, dit is een klein stadje waar opaal gewonnen wordt. Omdat het hier zo warm is, hebben ze veel gebouwen onder de grond gebouwd.Hier hebben we een museum en een ondergronds kerkje bezocht.
Op 29 oktober hebben we de Uluru en Kata Tjuta bezocht. Wat een indrukwekkende rode berg, wel een raar gezicht in het platte landschap. We hebben het informatiecentrum bezocht en daar veel geleerd over de aboriginals en hun cultuur. De temperaturen liepen behoorlijk op, dus de wandelingen hebben we gelaten voor wat het was. Het wachten was op de zonsondergang, want dan lijkt de Uluru van kleur te veranderen. Jammer genoeg was het bewolkt, maar als er allemaal een zonnestraaltje doorkwam, was het prachtig! We hadden besloten dat we het de volgende ochtend weer zouden proberen bij zonsopgang. De wekker werdom 4 uurgezet en er werd geloot wie er zou gaan rijden. Helaas pindakaas, alweer bewolkt.. Toen de zon eenmaal op was, zijn we naar het visitor centrum gegaan. Vanuit hier vertrok een wandeling langs een deel van de Uluru. Met een gids, zodat we dus ook nog een beetje begrepen waar we naar keken!
Die dag, de 30e, zijn we doorgereden richting Alice Springs en hebben we 's avonds krokodil en kangaroe gegeten. Weer een puntje die we door kunnen strepen op onze bucket list!
Vanuit Alice Springs zijn we doorgereden naar de West McDonnell Ranges. Een natuurgebied met allemaal mooie plekjes, watervallen, kleine meertjes om in te zwemmen en schattige rockwallabies die een kijkje kwamen nemen!
Onderweg nog UFO's proberen te spotten in de zelfbenoemde UFO-hoofdstad van Australië en dan richting Mataranka. Onderweg geslapen in Daly Waters, bij een leuke pub die helemaal volhing met dingetjes die mensen achtergelaten hebben.
In Mataranka gestopt bij de hot pools en een duik genomen onder de duizenden flying foxes die daar in de bomen hingen.
Volgende stop is Litchfield National Park. Weer een mooi stuk natuur met allemaal watervallen en onderweg nog een tropische bui gehad. De krokodillen zijn we niet tegengekomen, maar gelukkig hebben we van de zoetwaterkrokodillen niet zoveel te vrezen.
Daarna richting Darwin maar daar zijn we niet zolang gebleven.
Door naar Kakadu, een natuurgebied ter grootte van Nederland, daaruit blijkt maar weer hoe groot Australië is! Daar een wandeling gedaan langs verschillende rotstekeningen van Aboriginals. Sommigen waren wel 5000 jaar oud (de tekeningen, niet de Aboriginals hè). Supermooie uitzichten over het uitgestrekte landschap! Ondertussen hebben we ongeveer alle temperaturen gehad en werden we in Kakadu badend van het zweet wakker. Misschien niet het beste moment om het park te bezoeken..
Onderweg richting het oosten was er een steentje in het aircosysteem gekomen, waardoor er water lekte voor de passagiersstoel voorin. Gelukkig is het snel verholpen en konden we daarna flink wat kilometers maken. Het was tijd voor de lange rit richting Cairns, wat we betreft de benodigde tijd toch wat overschat hadden. Drie dagen later kwamen we aan de oostkust aan in Townsville en we waren blij dat we eindelijk weer de zee zagen! Na Townsville zijn we richting het noorden doorgereden naar Cairns, waar we een duiktour hadden geboekt. Iris heeft een introductieduik gedaan en gesnorkeld en Amber heeft twee duiken gemaakt. Ook nog twee haaien gezien, het was een supermooie ervaring!
Na Cairns zijn we naar het regenwoud in het noorden gereden, waar we in Daintree een krokodillentour hebben gedaan. Helaas niks gezien, maar met ons kaartje konden we zo vaak mee als we wilden. Veel gewandeld en onderweg een cassuarius (een soort bosstruisvogel) gezien. Op de terugweg richting het zuiden nog een keer een krokodillentour gedaan, maar het bleek bij een zwemmende croc op afstand en een kleine van een meter, waarvan we alleen de oogjes zagen. Jammer maar helaas!
Vanaf dit punt rijden we langzaam naar het zuiden richting Sydney.
21 november hebben we de Atherton Tablelands bezocht en met een klein beetje geluk ook nog een vogelbekdier gespot! Heel dichtbij, midden op de dag en totaal niet bang. Genoeg foto's dus!
Vanuit Townsville Magnetic Island bezocht. Mooie strandjes, maar helaas hadden we wat struggles met de bus (welke bus vertrekt er nou te vroeg?) en hebben we aardig wat tijd wachtend doorgebracht.
Daarna nog een dagje doorgebracht in Townsville en lekker aan het water gelegen bij the Rocks, een zwembad aan het strand dat ze hebben gevuld met zeewater, maar zònder de gevaarlijke kwallen.
Op dit moment zijn we aangekomen in Airlie Beach en hebben we een tour naar de Whitsunday Islands geboekt. We zijn benieuwd maar de plaatjes beloven in ieder geval veel goeds!
Groetjes van ons uit Oz!

Oma

Een lang verhaal, maar het heeft dan ook ontzettend lang geduurd voor er weer een berichtje kwam.
Liefs voor allebei.

hanz

hahaha, oma is ongeduldig! smiley smiley. prachtig verhaal weer dames. bedankt en goodgoan !!

Opa Jan

Prachtig girls tramp'an en blijf op de weg en in goede gezondheid we zien jullie graag heel terug. Have fun

nelleke

Wel lang gewacht, maar dan heb je ook wat! Mooie verhalen meiden, ik ben echt jaloers! Groetjes!

Ine Leisman

Hoi Iris en Amber
Fantastisch wat jullie allemaal meemaken daar in Australie Jullie zullen het hier straks wel even wennen vinden maar nu nog maat even genieten en dan ook nog jarig down under Iris van harte en een hele fijne tijd nog groetjes Wersse Ine Leonie Niels